Sunday, March 5, 2017

FOLLOWERS DI BLOG: PENTING ATAU TIDAK?


Assalamualaikum dan Hi!

Disebabkan aku selalu terbaca di blog-blog yang menyentuh perihal followers, so aku terpanggil untuk membincangkan mengenai isu ini di dalam bog aku. Sebelum aku mula untuk menaip lebih panjang lagi tentang topik ini, aku nak nyatakan pendirian aku terlebih dahulu. Bagi aku YES followers memang sangat penting especially untuk blogger yang baru mula nak kenal dunia blog. Entry kali ini aku akan cuba untuk bincangkan tentang kepentingan followers dengan lebih mendalam lagi berdasarkan pandangan aku dan beberapa tips yang ringkas untuk menambah followers dan menggunakan followers yang ada bagi menambah trafik anda.
KENAPA PENTINGNYA FOLLOWERS?
1) Untuk bagi orang kenal blog kita

Bagi aku adanya followers ialah sebagai satu indikator bahawa blogger lain kenal blog kita ataupun tidak. Sebagai contoh, kalau kau baru buat blog harini, tiba-tiba followers kau dah 100 orang dalam masa sehari. Yes, itu tandanya blog kau dah dikenali. Sebagai seorang blogger baru, aku akui bukannya mudah nak dapatkan followers. It takes a lot of time that you need to spend. Ada orang cakap blogger baru selalu suruh follow dan menggunakan term "I follow you, you follow me". Bagi aku tak salah pun penggunaan term tu, tapi make sure lah berlapik sikit. Tak payah lah nak nyatakan suruh follow back, but you can always use other words yang persuasive dan membuatkan orang tertarik nak berkunjung ke blog kau. Bagi aku, kau perlukan cara 'halus' untuk buat orang follow kau balik tanpa menyatakan yang kau perlukan dia follow kau semula.

Kau kena tahu, untuk orang follow kita pun bukan mudah sebenarnya. Aku ambil contoh aku sendiri la, bila nak follow orang aku akan check dulu posts lama dia. Bila aku rasa blog dia macam menarik, and mudah diakses baru aku decide untuk follow dan tinggalkan komen dekat blog dia. Ada juga yang jenis comment blog kita tapi tak follow back pun. Takpa, bawa bertenang. Doakan banyak-banyak semoga hati dia terbuka nak follow kau okay? haha. Bila kau rasa kau dah dapat jumlah followers yang sesuai sebagai seorang blogger baru, now baru kau focus kepada posting kau, gaya penulisan kau dan juga niche bog kau. Kalau kau tiada identiti sendiri dalam penulisan kau dan entry copy paste, susah juga untuk orang berkunjung dekat blog kau walaupun followers ribu-riban sekalipun.

2) Tambah trafik blog

Kalau blog kau ada followers yang banyak, sudah pasti trafik juga meningkat. Yang ni aku betul-betul confirm lah. Bila orang dah mula kenal kau punya blog, sudah pasti mereka yang follow blog kau akan berkunjung ke blog kau bila ada new updates. 


Tengok contoh gambar di atas ni, aku ni sejenis manusia yang suka blogwalking melalui reading list dekat blog. Sebab tu pentingnya untuk kau follow orang yang betul. Maksud aku orang yang selalu update blog mereka dan blog yang kau suka untuk baca. Lagi satu, kalau kau tengok dekat situ, dia siap ada tulis waktu penulis blog tu update blog dia. Okay time ni lah kau kena manfaatkan benda tu. Kalau dia baru update dalam 10 minit atau bawah satu jam, kau comment la entry dekat blog dia. Time tu mungkin dia tengah online lagi dekat blog dia and probability untuk dia visit kau balik semula adalah tinggi (melainkan kalau dia schedule dia punya post, itu tak boleh nak tolong). Ataupun kalau dia memang taknak lawat kau balik, nak buat macam mana. Mungkin kau kena improve something dekat blog kau. Jangan salahkan orang lain, tapi salahkan diri sendiri dan tengok kelemahan blog sendiri.

Selain itu, kalau boleh URL blog pula tak payah nak fancy-fancy supaya orang senang ingat kau punya url. Make it short and simple. Bila orang ingat kau punya blog, aku percaya mereka akan singgah blog kau untuk setiap entry yang kau update. Aku pun sebenarnya baru-baru juga discover reading list ni hahahahaha. Itupun lepas seminggu dua aku start buat blog ni. Loser betul aku rasa. Siapa suruh tukar dashboard baru kan? 

3) Untuk kau tahu sebenarnya ada yang baca blog kau

Pernah tak kau rasa macam "Ada ke orang baca blog aku ni kalau aku tulis panjang-panjang dah macam novel ni?" Sayang lah kalau update panjang-panjang dah macam buku FIXI tapi takda orang pun yang baca kan? Dengan adanya followers dekat blog kau, kau tak perlu risau kerana aku percaya mesti ada yang baca blog kau. Kalau kau ada 100 followers dekat blog kau, at least 10 orang lah yang baca blog kau haha. Tak payah target tinggi melangit sangat sebab kau tak pasti diorang suka baca article jenis yang macam mana. So, put less expectation and double your effort in blogging. 

4) Merapatkan hubungan sesama blogger

Followers ni bukannya function dia sekadar hiasan dekat blog kau sahaja. Tetapi pada masa yang sama, kau berpeluang untuk mengenali seseorang blogger itu dengan lebih dekat. Kau dah follow blog dia, tapi tak pernah nak tinggal comment dekat entry dia. Kenapa? Apa gunanya follow macamtu? Secara jujurnya, benda ni depends on individual juga. Ada yang jenis memang niat dia nak bermesra and kenal dengan blogger lain. Ada yang jenis memang sekadar nak menulis sahaja. So get it? followers ni boleh bertukar jadi kawan kalau kena cara dia :) 
TAPI ADA YANG CAKAP FOLLOWERS TAK PENTING?
1) Kalau kau hebat SEO


Followers memang tak penting kalau kau memang hebat SEO. Maksudnya entry kau tu lebih kepada informasi dan maklumat yang kau cari di Google. benda ni bergantung kepada target readers kau juga. Orang yang main SEO ni biasanya target readers dia ialah orang luar yang kita panggil "organic traffic" yang boleh dapat dari Google search. So, kau tak perlu bergantung 100% traffic daripada rakan bloggers lagi. Daripada hasil carian di Google pun blog kau dah boleh survive dan dapat banyak traffic. Tahniah.

2) Bila kau tulis diari

Okay bila kau tulis blog ni untuk tulis catatan diari kau, memang tak payah nak ada followers pun takpa aku rasa. Maksud aku tulis diari ni bukan jenis entry yang personal, no. Tapi lebih kepada penulisan yang memang macam dalam diari yang semua benda nak diceritakan dengan specific (aku tak pernah ada diari so tak tahu hahaha). Lepastu tambah pulak kau tulis guna bahasa wempitz so itu tak menjadi keperluan untuk kau ada followers. 

3) Bila kau dah famous amous

Bila kau dah famous, kau tak perlukan followers. Your fans are you followers hahaha. Benda ni apply kalau kau meruakan seorang tweetfamous ataupun instafamous ataupun facebook famous? (nak juga fb ni). You don't really need to work hard to gain followers in blog. Kau boleh sahaja post dekat semua social media platforms kau and pooooofff! traffic kau akan mencecah 1000 pelawat setiap hari (impossible betul bagi aku hahaha). Tiba-tiba aku rasa macam lapar pulak bila terbaca famous-amous ni. Teringat pula biskut chocolate chip yang sedap tu hehehe.

Kesimpulannya, followers ni bagi aku memang penting especially untuk blogger baru yang takda pembaca lagi dekat blog. So, dengan adanya bloggers yang follow mereka, barulah blog mereka dikenali. Tetapi macam mana pun, benda ni pun bergantung kepada kau punya niat nak berblogging. Kalau niat kau sekadar nak berkongsi cerita harian dan merapatkan hubungan dengan bloggers lain, so maybe followers tu merupakan satu aspek yang penting. Kalau kau fokus kepada entry-entry yang viral dan yang memang orang cari, that's fine. Apa-apa pun, pilihan terletak ditangan anda dan selamat berblogging! 😎

P/s: Kalau anda ada pendapat anda sendiri mungkin boleh tinggalkan pendapat anda diruangan komen 😊

91 comments :

  1. Hye Syed...
    Akak rasa cam nak rekemen biskut je kat Syed bila baca ayat nie "Tiba-tiba aku rasa macam lapar pulak bila terbaca famous-amous ni." Biskut baru Chipsmore.. Sedap hingga menjilat jari.. Hahaha..

    Back to the topic.. Udah terspeaking pula..
    Akak okay je bila ada orang baca tinggal komen tapi tak follow sebab macam syed cakap nanti mungkin dia akan follow juga.. Followers ini kalau dia follow je pun tak best juga.. Akak suka followers yang follow dan komen.. baru rasa macam ada komunikasi.. walaupun satu perkataan.. rasa macam nak lompat bintang je tiap kali tengok komen pending.. Sebab tu kita juga kena rajin follow dan komen.. My 2cents..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi kak. haha akak jual biskut pulak ke sekarang hihihi. bagi la tester dulu.

      Betul tu kak, bagi saya walaupun dia tak follow tapi dia komen itu dah cukup terharu dah hehe. Saya pun lebih prefer ada followers yang aktif dan komen satu sama lain hihi. Amboi siap lompat bintang lag ikot kahkah. saya setuju yang last tu! kena rajin follow dan komen hehe.

      Delete
    2. Hahaha.. Akak tak juallah.. Akak pun baru je jumpa biskut nie kat Giant.. Sedap tau Syed.. lagi sedap dari famous amous(Tekak akak la..) Nanti akak buat entry kat blog.. Saja nak biar syed rajin singgah blog akak.. hahaha.. sila jangan marah..

      Delete
    3. hahahahaha okay kak! cepat lah update pasal biskut tu tak sabar nak baca kahkah.

      Delete
  2. setuju, follower mmg penting dan bukan mudah nak dapat follower tu kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu banu. Orang nak follow kita bukan senang-senang macamtu ja. haha melainkan kalau memang ada yang jenis tak kisah kan.

      Delete
  3. Yeah. follower memang penting sebenarnya. Tapi saya memang tak mahir dalam ni. hehehe mana yang saya rasa okay, saya follow je. tapi kadang tu ada juga tak follow balik, tak apalah.. nak buat macam manakan. huhu Saya mgkn jarang nak update blog yang menarik tapi saya lebih suka nak baca blog orang dan komen. bergantung pada masa dan kekuatan saya nak berblog hihihi.. Anyway nice entry. sesuai la untuk saya yang follower pun siput je.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah rocky, saya pun berpendapat macam awak. kalau orang tak follow back nak buat macam mana. mungkin blog kita tak best ataupun button follow dekat blog kita rosak haha. Ehhh menarik la rocky punya entry. siapa kata tak menarik hehe. Terima kasih rocky samalah kita siput juga hehe.

      Delete
  4. Saya setuju Yang Arif. followers memang penting utk memastikan kite xsyok sendiri buat blog. Kalau ada followers barulah meriah kunjung-mengunjungi blog. Lagi-lagi macam saya yang baru nk berjinak-jinak dengan blog ni. #NiceInfo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan haha. Betul tu kalau ada followers takdalah rasa macam syok sendiri sangat tulis blog kan? Kunjung-mengunjungi tu kan satu amalan yang mulia. cewahh.

      Delete
  5. Pendapat akak sama dgn Syed..
    Akak suka follower ramai menandakan blog kita dikenali.. Akak suka followers yg dapat berinteraksi dan suka baca blog posts masing-masing.. Secara tak langsung kenal dgn lebih rapat. Apa pun bergantung kpd niat berblogging..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak. apa gunanya kalau followers kita ramai sekalipun tapi takda komunikasi dua hala kan? macam takda function pulak followers ramai pun. Niat berblogging tu memang yang utama kan.

      Delete
  6. awal2 sy berblogging dulu susah nak dptkan followers coz tak tau mcm mana caranya.

    followers sy Alhamdulillah dh blh buat sy tarik nafas lega tapiiiii byk followers tak semestinya indicate high no of pv utk setiap post kiter update huhuhu bcoz sy bukan blogger pemess wawawa :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Followers fae banyak lahhh hihihi. itulah dugaannya nak hasilkan satu entry yang ramai orang suka ni bukannya mudah kan :(

      Delete
  7. kita punya follower duk takat tu je dari dulu. sedih pulak takde org nak follow. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorang tak tahu kot dekat blog awak ada banyak makanan sedap! haha.

      Delete
  8. Tentulah penting syed.
    Followerslah yang menghidupkan sesebuah blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhhh thanks WP kerana bersetuju dengan saya hehe.
      Betul, kalau takda followers ibarat mati la blog kita ni.

      Delete
  9. I follow u, follow me back. Hehe. Selalu jumpa komen camtu. Selalunya kak ana follow je balik sebab menghargai yang dia sudi follow blog picisan kak ana ni kan. Hehe. Lepas tu senyap takde update. Haha.

    Kak ana perasan followers kak ana bertambah sebab GA yg kak ana buat last month. Bagus juga GA tu tp yang tak best takat join GA je lepas tu terputus di situ. Kak ana gigih juga duk komen dekat blog dorang. Tp xpelah janji semua baik2 belaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha saya tak jumpa lagi yang komen macamtu. mungkin sebab saya tak letak shoutbox kot dekat blog saya ni. buat GA ni memang bagus kak banyak dapat traffic dan followers sebab orang linkkan kita punya blog dekat entry dia kan hehe tapi saya takda budget la nak buat GA keh2. Takpa kak, nanti mungkin diorang balas lawatan kak tu. tapi tak tau la bila.

      Delete
  10. Setuju2. Untuk blogger baru, memang normallah i follow u, u follow me tu.
    Tp, please jgn cakap followlah saya nanti saya follow awk balik. For me, yg dari 50% mungkin akan follow blog dia kalau pergi terjah, terus rasa tawar hati bila terbaca ayat tu. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha kannn. Kita tahu lah bila orang singgah blog kita and we need to visit them back and follow if needed. tak payah cakap macamtu pun takpa.

      Delete
  11. I think I agree with what you have mentioned here :)

    Awal-awal memang rasa followers tu perlu, tapi I think blogwalking tu yang penting jugak. If we want to share and aim for responses from other people, we should respond to their posts as well :)

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peringkat awal tu perlu untuk orang tahu blog kita wujud sahaja. Bila you dah ada followers, apa yang perlu dikekalkan is blogwalking and update your blog with good entries. So, they'll read and respond. Kita pun kenalah juga respond dekat entry diorang, jangan la duk tinggalkan pesan dekat shoutbox je kan? thanks Hanis! :)

      Delete
  12. kalau fattah amin buat blog, sehri page view dia 10,000 pun boleh capai rasanya.

    hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha tahu takpa, tak payah susah payah nak blogwalking pun dah senang hidup keh2.

      Delete
  13. nak follow @ tak nak follow itu hak pembaca. yang penting taip je apa nak taip dlm blog sendiri. tp followers tu penting gakla untuk galakkan menaip lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu tomodachi. kita tak boleh paksa diorang follow. tapi boleh pengaruh orang lain untuk follow kita dengan entry kita la hehe.

      Delete
  14. I don't mind with I followed you, follow me back thingy but dia akan jd terbantut bila yg tinggalkan jejak, "hi.. lawat sini.. jom follow blog saya.. : -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu! at least cakap la "hi, lawat dan follow sini. Jom singgah blog saya?" kan lebih manis tu haha.

      Delete
  15. UNTUNG YG ADA FOLLOWERS RIBU RIBAN TRAFIK PUN TINGGI...XDE FOLLOWERS KDG VIEWRS RAMAI SBB POS ENTRY MENARIK OK JE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak, bukan sebab followers semata-mata. Kalau entry menarik pun orang akan singgah blog kita kan.

      Delete
  16. Yess agree, sebab kalau ada followers rasa macam ehh, ada manfaat juga apa yang aku tulis ni, ada juga yg sudi baca *terharudekat hati*

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha samalah. saya pun rasa macamtu. Rasa macam diterima oleh semua haha.

      Delete
  17. setuju jugak. yg penting sebenarnya readers. hehehehe :D
    masa memula dulu excited jugak sebab suka follow memollow nie semua. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cara pikat hati readers ialah dengan penulisan entry yang baik lah kan? itu yang susah tu haha. biasa laa mula-mula buat blog kan macam lawak sikit kah2.

      Delete
  18. Fairuz suka "So, put less expectation and double your effort in blogging" tu. For me, adat follow follow ni ikut orang jugak. Ada yang follow sebab suka, ada yang follow dengan harapan 'follow back' tu, ada yang aci follow je takde sebab spesifik pun. Haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ayat tu tetiba muncul dalam kepala otak time tengah tulis entry ni. Tapi secara jujurnya, masa mula2 syed buat blog ni memang harapan untuk dapat follow back sebab rasa macam takda orang baca :( .

      Delete
  19. Assalamualaikum syed .. CCL jenguk sini lagi yer ..
    Bagi CCL follower penting atau tidak. Urm mungkin 50% .. sebab kita tak tahu sesiapa yang follow blog kita secara terpaksa atau secara suka-suka . Kadang diorang follow .. setengah jam kemudian diunfollow pulak . Btw entri blog lagi penting..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam CCL. 50% tu sebab bergantung pada keadaan dan individu tu sendiri. Kalau dia follow sebab blog kita best, bersyukur la. Kalau dia follow sebab terpaksa pun, mana tahu satu hari nanti dia suka haha. Entri blog itu tidak dapat dinafikan la.

      Delete
  20. Followers ni penting sebab buat lagi bersemangat nak berblogging!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhh itu memang tidak dapat dinafikan! hehe.

      Delete
  21. Setiap follower blog Mai terus upgrade status jadi kawan dunia maya. Memang Mai pentingkan follower dan tak kisah untuk followback sesiapa sahaja yang dah follow mai dan tinggalkan jejak.

    Bak kata orang, tak kudis pun happykan hati orang. Mungkin entry dia tak menarik hari ini, mana tau nanti dia meletop kebabom bolehnya ngaku 'dulu aku la antara follower pertama dia',kekekeke.

    Tapi ada yang berpendapat tak penting pun followback org lain, dia akan follow yg dia suka ja, so yg tu tak dapatlah nak paksa.

    Paling keji dia followback orang lepas orang follow dia. Ok tu keji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh patutlah followers blog mai ramai kan hehehe. "Mungkin entry dia tak menarik hari ini, mana tau nanti dia meletop". Okay yang ni setuju sebab syed selalu fikir macamni bila nak follow orang hahahaha.

      Actually bergantung pada orang juga la kan. Ada yang memang tak kisah nak follow orang lain, ada yang memang strict huhu. macam2 perangai manusia ni haha.

      Delete
  22. Kagum dengan Syed... blog baru sebulan lebih tapi followers dan pageviews dah mencanak2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, berkat blogwalking hari-hari haha.

      Delete
  23. abam kie rasa followers tu penting sbg tanda org dah kenal blog kita.

    ReplyDelete
  24. dulu saya pun tak pentingkan sangat followers ni. bajet humble. hahahaa. tapi sekarang, bila dah rasa followers ni penting. lambat pulak angka followers kita tu nak naik. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tapi followers tia kan memang dah ribu riban dah tu. consider banyak la tu hehe. Memang macamtulah, bila kita nak tak dapat. Bila kita tak nak dapat ja hehe.

      Delete
  25. Berkali jugak cakap pada diri sendiri yang followers tu tak penting, tapi biasalah bila tengok followers orang lain beribu tu, jealous sungguh haha.

    Tapi, loyal readers lagi penting actually.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lya, takkan lah tak jeles kan haha. Tapi apa-apa pun, entry dekat blog lagi penting. Bila ada orang yang loyal datang blog kita tiap hari dan baca entry kita. Itu lagi bermakna syed rasa.

      Delete
  26. Bagi Umi follower tu penting sebab tu antara indicator yg blog kita dibaca dan merekalah yg memeriahkan blog kita dan secara tak langsung menjadi kawan alammaya...ehh betul ke..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhhh betul tu! exactly apa yang saya nak sampaikan hehehe.

      Delete
  27. Actually depends on your blogging purpose. Kalau personal, tak banyak followers pun takpe , kalau tujuan nak menambah pendapatan melalui blogging memang haruslah ada followers. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah sebab biasanya orang yang nak upah kita buat review ke apa, mesti tengok jumlah pageviews dan followers kita kan? :)

      Delete
  28. thanks follow balik syed!!

    follower actually macam oxygen untuk blog yang baru ni bernafas kalau takda follower maka semangat sesetengah blogger baru nak update entry baru pon jadi kureng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. you're welcone. betul tu, kalau takda followers rasa macam takda sokongan dan 'oksigen' haha.

      Delete
  29. Setuju!!! akak ni kan Syed dah 9 years berblog. Tapi masa tuh, blog ikut suka hati ajer nak tulis apa. But more on families, friends,resepi and anak-anak. Niatnya, nanti ada yang boleh dikenang bila akak dah tade di alam yang sementara ini. Anak-anak akan ada kenangan tentang ibunya. It's kind of journey juga dari ada anak 1 smpi 3. Dari bekerjaya yang smpi naik platform, now fullyhousewife naik Myvi jadi supir untuk anak-anak. HAHAH! Alhamdulillah...I am a HAPPY lady. Now, baru nak serius berblog dengan harapan boleh menambah pendapatan, tambah kenalan, share ilmu yang bermanfaat. InshaALLAH. Doakan akak yer Syed. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti seronok kan kak bila baca balik dari awal. Saya suka baca balik entry2 saya yang dah lama. Bila baca tu kita dapat tengok kita punya journey macam mana. Dapat imbas balik susah senang kita semua. Nanti anak2 kalau diorang baca pun mesti terharu hehe. Takpa akak, saya rasa akak boleh tu. dah banyak pergi event kan? hehehe Amin, semoga akak berjaya dalam dunia blog ni.

      Delete
  30. setuju! mesti lah penting... tanpa followers kita boleh down utk menulis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhhh followers tu ibarat nyawa sesebuah blog. Tapi still jangan ambil mudah tentang entry blog.

      Delete
  31. Lambat lagi la akak nak jadi artis la gtuu ..ramai follower sikit.. :D... actually dunia blogging ni pun kena berkepoh - kepoh ,baru orang tahu kita wujud .. kaau buat blog saja.. tulis syok sendiri .. tak pergi bogwaking rasa x de guna jugak sebab kita tak saling kenal mengenal..

    Tapi bila dah kenal lama - lama akan terasa connection tu ada kan. Betul tak syed . Itu tengoklah kalao dia x blogwaking lama sangat bersangka baik lah mungkin busy dgn kerja lain .,banyak lagi benda yang didahulukan kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha boleh kak. akak ada bakat berlakon atau menyanyi tak? Setuju, tak boleh nak hidup sorang-sorang macam tu. kena banyak blogwalking untuk saling mengenali.

      Betul tu, lama-lama kita akan rasa macam kawan sendiri dah walaupun hanya kenal dari blog. Saya pun fikir begitu kalau dia tak balas lawatan ke apa. sebab masing2 ada kerja sendiri kan tapi nanti mesti dia akan bw ke blog kita juga.

      Delete
  32. Setuju syed, tapi mcm akk ni peringkat awal dulu mmg rasa terdesak nk cari followers, sbb apa tau, mula2 dulu sedih je bila kita tulis tp tkde org komen, mcm tkde org baca je. Skrg ni akk tkde target kebabom pun,tk ngapelah, tapi sekurg2nya akk dh ada dah teman2 setia yg selalu dtg berkunjung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak, mula2 memang kena cari followers dulu. bila dah ada pengunjung yang setia, lama-lama tak kisah sangat pasal followers (tapi mestilah nak juga ada ramai followers kan haha)

      Delete
  33. Teringat kenangan masa mula-mula kenal dunia blogging.. dan Alhamdulillah masih ada lagi kawan blogger yang rapat hingga kini walau tak ramai mana.. ekekeke..

    ReplyDelete
  34. Setuju dengan semua points Syed dalam entri ini!

    Followers penting jugak untuk Siqah cuma siqah lebih prefer loyal readers :) Bak kata Syed, kalau 100 orang followers, maybe 10 je loyal readers kan. Hii. Siqah takde blog niche. Post je apa pun yang rasa nak post walaupun kadang2 rasa tak menarik. Tapi itulah kehidupan siqah. Nak buat camne. Blog adalah life kita :)

    Sekarang Siqah suka BW. Akan cuba luangkan masa BW dan komen blog rakan blogger yang lain. Support each other well :) Bila dah kerja, nak curi masa untuk BW susah, apatah lagi untuk taip post baru.. but I'm trying :)

    Great post btw.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita siqah. Mula2 saya buat blog ni memang nak cari followers dulu. Dah sampai tahap sekarang (walaupun 200 je) dah mula nak cari loyal readers. Pembaca lagi penting dari followers tp apa pun followers tetap merupakan nyawa sesebuah blog hehe. Blog syed pun takda niche. Pakai taip ja apa yang nak.

      Blogwalking memang penting pun. Kalau tanpa bw untuk blog macam saya ni, jawabnya takdalah yg menyinggah hehe. Thanks siqah.

      Delete
  35. betul tu syed.. follower mmg penting. sbb kalau busyra pun sllu blogwalking tngok reading list tu.. and balas kunjungan org yang dtg komen di blog. tapi kan. kebanyaknya reading list busyra tu kalau tngok nama blogger dekat tepi sebelah kanan sekali tu kan, banyaknya dah bersara jd blogger. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang dah pencen tu boleh unfollow je kot haha. Mesti dah lama ni busyra jadi blogger kan. Syed punya setakat ni semuanya yang aktid. Hehe.

      Delete
  36. yeah follower, setuju dgn kupasan ko bro.. menarik ada point2 yng mnarik phatian sob, mungkin dlu masa mula2 mbuat blog ..kita kongsikan pelbgai2 bnda asai terlintas di hati trus tlis entry.. cuma bila dah sampai satu tahap dah dpt tangkap nache yg kita rasakan sesual utk tulis kena dgn penulisan blog kita mana kita selesa nak tlis..bab follower .. biar x de follower janji tlis enty yg bkualiti dri byak tlis tapi entry copy n paste- pandangan saya nubis yg baru tulis blog :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe yeke nubis ni macam tak percaya pula. Betul tu, entry yang berkualiti tu yang penting. Tapi bagi blogger yang baru nak bermula, at least kena cari followers dulu hehe.

      Delete
  37. pd sy foolowers penting sbb itu cara support each other.. ramai followers bwlum kira hebat pd sy seandainya blogger itu sendiri 'tak mesra alam' dgn org yg support dia dlm dunia blogging ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu anies. Ramai followers saja tapi tak mesra alam pun dgn blogger lain buat apa. Setuju sangat dengan anies ni.

      Delete
  38. setuju dengan entry ni...

    bg akak plak, dulu2 masa nak berblog tu, lebih kepada suka2..nak rakam memori jer.. bila update blog...ade org follow..mula2 rasa segan..kang org ckp blog merapu la...xde isi la..tp last2 akak fikir kita berblog ikut kehendak kita..bila ada follower tu..alhamdulillah..xde org nak follow tu..maybe blog kita biasa2 jer xde yang menarik.. tapi still yang paling penting, dlm entry kita ada memori2 indah yang terakam untuk kenangan kendian hari..ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu hehehe entry kita ni yang akan kita baca banyak kali bila kita boring ke apa kan. Followers tu kalau orang minat, follow la. Kalau tak minat nak buat macam mana.

      Delete
  39. Syed , good tips semua nie. Helps me to improve . Nadia tersgt lah pentingkan followers and viewers utk blog Nadia tapiiii my followers and viewers still tak meningkat sgt walaupun dah start blogging lama. Sedih sikit di situ =( .

    Betul apa yg Syed ckp mungkin kena tgk balik pada diri sendiri and pada blog sendiri jugak . Pasaipa jadi mcm tue kan.

    Paling Nadia tahu Nadia worst nak buat adalah BW . Sebabnya, dah kerja nie agak limited nak curii masa utk BW all the time .

    Tapi I will take note on that. Insyaallah nadia try sehabis baik lepas nie akan BW selalu.
    Nice entry btw. =)

    ReplyDelete
  40. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I
    have really enjoyed surfing around your blog posts.
    After all I will be subscribing to your rss feed and I hope
    you write again very soon!

    ReplyDelete
  41. I don't drink coffee. I love the smell of fresh roasted coffee
    beans but I can't stand the taste of the stuff.

    ReplyDelete
  42. Perkongsian yang sangat bermanfaat

    ReplyDelete
  43. Touche. Great arguments. Keep up the great work.

    ReplyDelete
  44. I don't even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I do not know who you are but definitely you are going
    to a famous blogger if you aren't already ;) Cheers!

    ReplyDelete