Wednesday, February 8, 2017

5 TIPS MENDAPAT KEBAHAGIAAN HIDUP

Cara Untuk Dapat Kebahagiaan Hidup

Life is too short to feel sad. Kenapa anda pilih untuk bersedih kalau anda boleh bahagia? Actually banyak benda-benda kecil dalam hidup ni yang boleh buat kita bahagia. Tetapi, bahagia atau tidak seseorang individu itu, semuanya bergantung pada diri sendiri. Kadang-kadang kita tengok orang lain banyak duit, boleh pergi travel, makan sedap-sedap nampak macam bahagia sangat hidup dia. Lalu kita pun mula bandingkan kehidupan kita dengan dia dan membuatkan hidup kita ni macam tak sempurna sebab tak dapat apa yang orang tu dapat.

Salah satu sebab aku tulis entry ni ialah sebab aku sedar ramai individu yang meletakkan kebahagiaan hidup dia berlandaskan hidup orang lain. Termasuklah aku kadang-kadang hahahaha okay. Jadi, penulisan aku kali ini lebih kepada peringatan kepada diri sendiri dan mungkin boleh diambil iktibar oleh orang lain. Tips yang aku bagi ni berdasarkan pembacaan-pembacaan aku dari pelbagai sumber dan juga pengalaman aku sendiri sebab experience is the best teacher, right?. Mari saya ulaskan 5 tips untuk mendapat kebahagiaan hidup.
1. JANGAN BANDINGKAN DIRI KITA DENGAN ORANG LAIN
Don't compare yourself with other people

Stop comparing yourself with others. Dengan kehadiran media sosial yang pelbagai sekarang ni, aku percaya benda ni jadi lebih susah untuk kita buat. Orang ramai lebih gemar berkongsi kehidupan dia di media sosial membuatkan ramai orang terpengaruh dengan cara hidup mereka. Lepastu mulalah nak #relationshipgoals #lifegoals semua. Contoh relationship goals tu kalau teman lelaki buat surprise set alat make up harga berjuta dekat girlfriend dia. Benda tu bagi yang mampu it's okay, go on. Tapi yang tak mampu tu tak payah nak mengharapkan pakwe kau buat macam tu juga dekat kau. Duit berjuta beli alat make up tu baik kau suruh dia simpan untuk pinang kau. Nak buat kenduri sekarang ni banyak pakai duit, Minyak pun dah naik 20 sen lagi lol. 

Bagi kita yang tak mampu ni memang kita rasa macam dia menunjuk kehidupan mewah dia, tapi dah memang cara hidup dia macamtu kita nak buat macam mana. Tapi aku tak nafikan memang sesetengah dari orang saja nak menunjuk kehidupan dia yang serba mudah tu. Relax guys, teruskan kerja keras anda. InshaAllah rezeki kita juga akan tiba satu hari nanti. Benda macamni membuatkan kita rasa macam hidup kita tak cukup lengkap. Tapi kita tak tahu realiti hidup dia macam mana. Mungkin hidup dia nampak mewah dan serba mudah, tetapi dia mungkin tidak merasai nikmat yang kita ada. Lowkey dia ialah bersyukur. Be grateful for whatever things that you have
2. MURAHKAN SENYUMAN
Senyum itu sedekah
Senyum tu kan sedekah?

Bangun pagi tu, nak pergi kerja atau kelas mulakan dengan senyuman. Kenapa pentingnya senyuman? Sebab bila kita senyum, dunia juga turut tersenyum haha. Bayangkan kalau kita mulakan pagi kita dengan muka ketat nak makan orang. Lepastu kita selisih dengan orang pun kita jeling dekat dia, agak-agak bahagia ke hidup kita? Apa perasaan yang orang lain rasa bila kita jeling dekat dia? Sudah semestinya senyum ini dia membawa aura yang positif. Bila kita senyum dekat orang sekeliling kita, orang pun jadi senang dengan kita. Urusan pun akan jadi lebih mudah dengan senyuman. 
3. INHALE POSITIVITY, EXHALE NEGATIVITY 
Every day is a good day

Inhale positivity, exhale negativity. Maknanya dekat sini, kita kena fikir positive dan dekatkan diri kita dengan benda-benda yang positive sahaja. Jauhkan dari berfikiran negatif sebab dengan adanya benda yang negative dalam diri kita dan persekitaran, susah untuk kita bahagia. Tiap kali pesan dekat diri sendiri "today is going to be a good day". Berkawanlah dengan kawan-kawan yang betul, yang tak cakap buruk belakang kita dan yang boleh terima baik dan buruk kita. Dengan adanya kawan-kawan yang positive dengan kita, hidup ni akan jadi lebih indah. Kawan-kawan yang suka mengata orang lain, yang suka pandang rendah dengan kita, aku nasihatkan jauhkan diri daripada mereka. Bukan apa, kadang-kadang orang macamtu takda kerja dan dia rasa dia lebih baik dari orang lain. Nanti kita pun terpengaruh sekali dengan pemikiran negatif dia tu. 
4. DEKATKAN DIRI DENGAN PENCIPTA
Bring me closer to god

Kita ni manusia, iman tu sentiasa naik dan turun. Walau apa pun yang berlaku dalam dunia ni, bagi yang muslim, kita kembali kepada agama kita. Hati manusia ni Allah yang pegang, dengan mengingati-Nya inshaAllah kita akan beroleh kebahagiaan hidup. Kadang-kadang kita terlampu leka dan sibuk dengan nikmat dunia sampai kita lupa kepada pencipta kita, Banyakkan membuat kebaikan dan menjauhi kemungkaran seperti yang di tuntut di dalam agama kita. 
5. BUAT PERKARA YANG KITA SUKA
Buat perkara yang kita suka

Bagi aku, kita kena buat benda yang kita suka in order to be happy in life. Contohnya kalau kau kerja, cari kerja yang kau rasa kau enjoy buat kerja tu. Jangan ambil kerja yang kau tak minat dan kau tak enjoy. Sebab bila kau tak suka dengan kerja yang kau buat, itu akan menjadikan produktiviti kerja kau terganggu dan prestasi kerja pun jadi menurun. Untuk apa kalau dapat gaji mahal sekalipun kalau kita tak rasa "sense of belonging" dekat tempat kerja tu?. Itu belum campur tekanan kerja yang banyak lagi. Dah la tak minat kerja tu, lepastu kerja banyak and lama-lama jadi tertekan. Bila dah tertekan jadi apa? Jadi gila lah ataupun depression? haaa bahaya juga tu.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, kebahagiaan tu milik kita. Kita yang merancang untuk bahagia ataupun tidak. Kalau kau pilih untuk bahagia, buatlah perkara yang kau rasa boleh buat kau bahagia. Jangan ikut kebahagiaan orang lain. Setiap orang tu ada kebahagiaan dia sendiri. Aku bagi tips ni untuk diri aku juga sebenarnya. Akhir kata, be grateful. Terima kasih.  

49 comments :

  1. Dekatkan diri pada PENCIPTA..yes..itu paling oertama dan utama kuta hamba..
    Terima kasih perkongsian,

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak PC. Kalau tak ingat pencipta sendiri mana nak bahagia hidup

      Delete
  2. Salam Syed ..Alak singgah blog syed balas kunjungan .. Tq sudi follow blog akifimtiyaz.com ok akak follow sini jugak..Ada masa nanti jom la singgah lagi..Salam ukhuwah fillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kak, inshaAllah nanti saya singgah lagi :) terima kasih.

      Delete
  3. yeppp betull. specially yang dekatkan diri dgn Dia, jangan compare and senyum tu. senyum tu mujarab juga tu. sebab kita spread kan positive vibes pade org lain so org lain hepi kita pun hepi. yeyy. thanks sudi lawat blog saya ya! ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe my pleasure, thanks for reading and commenting too :')

      Delete
  4. Stop comparing ourself with others. Tu paling utama. Kalau tak, kita akan sentiasa rasa tak tenang bila tengok orang lain lebih sikit dari kita. Kena sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. Kak Ana sentiasa ingatkan diri agar jangan cemburu dengan orang lain. Rezeki kita Allah dah tetapkan kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak, saya pun sama kak. kadang2 tu kita adalah juga terdetik rasa cemburu tengok orang lain dengan hidup dia. Tapi, kita percaya jelah rezeki kita cara lain pulak.

      Delete
  5. kita rasa macam kita tak compare pun hidup kita dengan orang lain tapi dalam masa yang sama kita tak sedar yang kita tengah compare kan diri kita dengan orang, once dah kita sedar yang kita tak mampu, masa tu la rasa kecundang sangat, tapi tak apa, semua itu kan pengajaran dalam kehidupan, terima kasi syed, lepas baca entri ni rasa kurang sikit sedih yang rasanya, disebabkan diri ni kadang ter'compare' juga dengan orang lain, huhu terima kasih lagi sekali =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi tu la kadang-kadang memang tak boleh nak elak kan, cuma bila dah tersedar tu cepat2 bersyukur dgn segala apa yg kita ada. Sama-sama :)

      Delete
  6. nice tip :D tapi bab compare tu susah nak elak. Secara tak sedar je berlaku.
    pastu mula la rasa down... huhu
    mellyacrayola.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, tak dapat lari tapi mungkin lama-lama boleh kita cuba elak dari buat macamtu kan hehe.

      Delete
  7. Assalamualikum cikgu syed, wowww syabas anak muda bergelar guru jd blogger yg sgt positif mindanya...welcome sahabat...terima kasih sudi baca sisipan artikel sis share di blog dgn berikan komen yg bernas...sis sgt suka baca info ni sbb sis mmg jiwanya hati positif...stop comparing...but keep sharing a good positif vibes...

    Sis follow! Keep in touch in article

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sis, sekadar pendapat saya sahaja ni. Terima kasih buat sis juga kerana sudi membaca artikel di blog saya. Saya dah mula rasai aura positif dah dari sis ni hehe. thanks surely will keep in touch :)

      Delete
  8. Are you sure there are only five. I can can more than that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nope, there are more than five but for a blog post, 5 would be enough. If I list there 10 it will become a novel or book haha.

      Delete
  9. singgah isi tabung & balas follow #71

    thanks for sharing hehe :*

    elsa ada cerita baru :) http://elsaalicious.blogspot.my/2017/02/lagu-nostalgia-pilihan-elsa-kisah.html

    ReplyDelete
  10. Tak guna compare diri kita dengan orang lain, nanti silap silap boleh jadi golongan tak reti bersyukur pula, hihi. Tapi susah sikit untuk buat perkara yang kita suka tambah2 kegawatan ekonomi ni, hahahahaha ape kerja dapat pun den pasrah dan menyerah je, hahah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaaa betul tu. memang agak susah nak buat benda yang kita suka. Tapi kalau dapat kerja yg kita tak suka pun, at least kita kena cuba untuk suka la haha.

      Delete
  11. Sangat setuju dengan semua point kat atas. Dan semestinya yang paling penting adalah dekatkan diri dengan Pencipta. Dunia itu hanyalah persinggahan dan akhirat itulah yang pasti. Sebab itu kita tengok orang yang dirinya dekat dengan Allah sentiasa tenang kerana dunia itu bukan di hati mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. kadang2 kita tengok orang tu kerja biasa2 ja, tapi tengok macam senang dan takda masalah pun :)

      Delete
  12. Jangan lupa asal jadi kita. Apa yang kita buat ini adalah untuk asal jadi dan mati kita nanti.

    :) Satu tips terbaik dari seorang syed..

    Dah baca - Kerja Dari Rumah Dengan iLancee di HASRULHASSAN.COM

    ReplyDelete
  13. Salam.. cikgu.. kita sama-sama cikgu... Tahniah dah jadi Blogger... Keep writing yang bermanfaat...sampaikan ilmu kepada masyarakat... Daya follow sini ..terima kasih follow saya...

    ReplyDelete
  14. Kebahagiaan itu dari dalam diri kita sendiri...bukan dari org lain.. kita yang pilih nak bahagia atau sebaliknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, ni yg saya tekankan di hujun entry saya tu hehe.

      Delete
  15. Tips yang bagusss sangat.

    Balas blogwalking. Done follow. ☺

    ReplyDelete
  16. nice tips . aril singgah ye. done followback. nice blog anyway . cantik .. huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih aril, blog aril pun cantik juga apa :)

      Delete
  17. Setuju memang tak boleh compare diri kita dgn org lain. setiap org ada cerita yg berbeza. bersyukur dgn apa yang ada :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, kalau kita keep on comparing, maknanya kita tak bersyukur dgn apa yg kita ada.

      Delete
  18. Kalau tiada inisiatif untuk memajukan diri sendiri pun tak jalan juga. Nice info! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, apa-apa pun berbalik kepada diri sendiri kan? :)

      Delete
  19. Salam Syed,

    Aha. Saya setuju dengan entri ni.

    Selalu praktik semua especially yang #1. Jangan la bandingkan diri kita dengan orang lain.

    Kita selamanya tidak akan bahagia kalau asyik bandingkan apa yang kita ada dengan apa yang orang lain ada.

    Yang penting, bersyukur! :)

    Best regards,
    www.pojiegraphy.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslam pojie. Ya Allah, betul sangat tu. kena bersyukur je dgn apa yg ada tapi janganlah tak usaha pula untuk ke arah yg lebih baik.

      Delete
  20. Info sangat baik.
    Suka entry ni


    ReplyDelete
  21. Terkesan jgk dengan entry nih sbb saya pon kadang2 tuh compare jgk diri sendiri dengan orang lain lepas tuh rasa diri nih masam useless. kena amalkan tips2 nih untuk jadi lebih bahagia sbb semuanya bergantung pada diri sendiri kan..huhu

    ReplyDelete
  22. Suka part kesimpulan tu..
    Bahagia ini kita je yang rasa.. kita nak macam mana dan bagaimana..
    alau kita dok fikir dan bandingkan diri kita dengan orang, sampai bila2 pun tak bahagia..
    Best enrty syed kali ini..
    singgah sini je mesti nak komen panjang2.. hehehe

    ReplyDelete
  23. betul tu.. yang penting jangan compare apa yg kita ada dengan org lain. Sedangkan gift kita pun tak sama.

    ReplyDelete
  24. magazine intext:"very nice article" "judi" "nice info"
    prediksi bola

    ReplyDelete
  25. Great post! Thanks for sharing very powerful post, It’s very helpful.
    prediksi bola

    ReplyDelete