Tuesday, February 28, 2017

4 JENIS PERSONALITI DIRI DAN UJIAN PERSONALITI DIRI

Jenis-jenis Personaliti Diri dan Ujian Personaliti

Salam and hi!

Entry kali ini akan membincangkan mengenai personaliti diri. Umum mengetahui bahawa setiap individu mempunyai personaliti mereka tersendiri. Sebelum aku mula mengulas lebih lanjut mengenai personaliti diri, ingin aku ingatkan bahawa aku bukannya doktor psikologi ke apa. Apa yang aku tulis ni berdsarkan pengalaman aku dan hasil dari pembacaan dan perkongsian ilmu dengan kawan aku. Actually kawan aku yang mula perkenalkan aku kepada personaliti diri ni. Lepastu aku rasa macam menarik pula bila dapat kenal personaliti diri kita sendiri dan juga orang lain. Banyak advantage yang boleh kita dapat bila kita tahu apa personaliti kita dan orang sekeliling.

Terdapat 4 jenis personaliti diri;

- Sanguine
- Phlegmatic 
- Melancholy
- Choleric

Sebenarnya dalam diri kita ni memang ada keempat-empat personaliti ni. Tapi yang membezakan kita dengan orang lain ialah personaliti yang mana dominan dalam diri kita. Setiap personaliti tu ada penjelasan dan ciri-ciri mereka yang tersendiri. Untuk tahu personaliti mana yang dominan dalam diri kita, kena ambil test dan test tu akan decide kita punya personaliti. Ada banyak test yang boleh kita ambil dekat internet. Sebelum aku share test tersebut, better aku explain dulu satu-satu apa yang ada dalam setiap personaliti di atas.
1) SANGUINE

Personaliti Diri Anda : Sanguine
Extrovert

Macam yang kita tahu, orang yang extrovert ni memang jenis yang banyak cakap, senang dibuat kawan, sentiasa "happy-go-lucky", suka buat lawak dan sangat expressive. Kalau kita perhati kawan-kawan kita time dalam kelas tu sorang-sorang, dapat sangat kenal siapa yang sanguine ni sebab orang yang sanguine ni dia sukakan publisiti. Selain sukakan publisiti, mereka yang sanguine ni juga seorang yang popular (yelah jenis yang kepoh kan siapa yang tak kenal kahkah). Kalau kau bersembang dengan orang yang sanguine ni memang takda masalah sebab diorang ni memang sejenis "talker" tak payah peningkan diri nak fikir topik apa nak sembang.

Spontaneous


Mereka lebih gemar sesuatu yang spontan. Maksudnya kalau nak pergi mana-mana tu, tak payah ada plan yang detail semua. Since orang yang berpersonaliti sanguine ni bukan seorang yang analytical, so dia tak suka nak peningkan kepala untuk buat proper plan. Mereka ni juga bukan jenis yang suka terikat dengan undang-undang. Contohnya, kalau cikgu suruh dia selang 5 baris, dia tak kisah sangat pun nak selang atau tidak asalkan kerja yang cikgu tu bagi siap. Mereka yang sanguine ni juga memang jenis yang suka cuba benda yang baru atau erti kata lain "adventurous". Sebab itu diorang akan kata "YES" untuk any random plans yang dia tak pernah cuba. 

Sanguine ni kalau dia jadi leader, kau akan rasa enjoy bekerja dengan dia. Sebab dia ni bukan jenis yang detail yang kena ikut semua procedure. As long as kau tahu jalankan tanggungjawab kau, kira dah okay lah tu haha. Tapi kadang-kadang tak bagus juga sebab sanguine ni seorang yang pelupa dan kelam kabut. Nanti cara dia bagi kau kerja pun tak teratur so ada positive dan negative dia kat situ.
2) PHLEGMATIC 
Personaliti Diri Anda : Phlegmatic

Introvert

Berlainan dengan Sanguine, Phlegmatic ni pula merupakan seorang yang introvert. Mereka yang phlegmatic ni biasanya susah nak approach orang dulu. Dia akan tunggu orang lain untuk approach dia then baru dia sembang dengan orang. Phlegmatic ni yang bestnya dia jenis yang sangat humble and down-to-earth. Dah la pendiam, humble pula tu. Kiranya, kalau kau kawan dengan orang yang jenis phlegmatic ni, kau kira beruntunglah sebab diorang jenis yang boleh diharap. Walaupun phlegmatic ni introvert, tapi dia masih mudah didekati and orang jenis ni dia relax sahaja. Mereka ni juga bukan jenis yang suka menyakiti hati orang lain, senang cerita bila dia bercakap tu dia akan consider dahulu perasaan orang lain. 

Suka pendam perasaan

Mereka yang phlegmatic ni lebih suka memendam perasaan kepada diri mereka sendiri. Berlainan dengan Sanguine, kalau sanguine dia sentiasa perlukan orang untuk bercerita masalah dia. Orang yang phlegmatic ni memang dia simpan perasaan dia. Bahaya sebenarnya jenis macamni sebab walaupun dia nampak relaks, tapi kita tak tahu dalam diri dia macam mana. Susah kita nak predict orang yang jenis phlegmatic berbanding dengan Sanguine. Kalau Sanguine lebih predictable sebab dia jenis extrovert tetapi tidak boleh apply untuk phlegmatic. Orang yang jenis Phlegmatic ni memang jenis yang bijak, dan tak suka konflik. Mereka lebih suka hidup dalam ketenangan sebab itu kalau boleh diorang ni cuba hindar dari sebarang konflik. Kalau nak cari pasangan, bolehlah ambil dari golongan ni haha.
3) CHOLERIC
Kenali Personaliti Diri Anda : Choleric

Born to be a leader

Orang yang personaliti dia choleric ni memang dilahirkan untuk menjadi seorang pemimpin. Sejujurnya sebagai seorang yang berpersonaliti Sanguine, aku tak suka bekerja dengan orang yang jenis choleric ni. Sebab apa? Sebab dia ada kepala dia sendiri dan jenis yang authoritative. Orang jenis choleric ni memang bossy. Suka mengarah orang buat itu-ini dan tak consider perasaan orang lain. Sebab mereka ni seorang yang tegas, jadi bila beri arahan tu memang direct dan takda berkias-kias. Choleric ni juga seorang yang well-organized. Kalau dia memimpin sesuatu organisasi tu dia dah siap-siap bahagi tugas dekat orang bawah dia and mereka juga jenis yang cepat bertindak. Sebagai seorang Sanguine yang selalu procrastinate kerja, aku tak boleh bekerja dengan orang macamni. Orang choleric ni tak faham cara bekerja sanguine ni macam mana. Memang aku jenis tak organize tapi aku akan pastikan kerja tu siap. Aku menyampah betul kalau kerja dengan orang choleric rasa tertekan macamtu.

Sebagai seorang kawan

Choleric ni jenis tak jaga perasaan orang. Kalau dia rasa dia betul, dia akan direct terus cakap kat kau. Takda nak selindung bagai. Choleric juga seorang yang short-tempered, jenis yang mudah marah. Kalau nak buat aktiviti dengan kawan ke apa, haaa time ni memang choleric ni diperlukan sebab dia pandai bahagi kerja. Kalau sanguine and phleg memang jadi juga aktiviti tu tapi tak secemerlang choleric la sebab orang choleric ni dia dah ada gambaran and goals dia sendiri bila buat sesuatu tu. Sebab itu jugalah mereka yang choleric ni sangat cemerlang apabila kecemasan. Dia dah tahu nak buat apa bila kecemasan and dah sediakan plan lain pun. Kalau kau seorang yang sanguine memang gelabah la bila emergency haha.
4) MELANCHOLY
Kenali Personaliti Diri Anda : Melancholy

Analitikal

Orang yang berpersonaliti melancholy ni memang seorang yang analitikal. Maksudnya sebelum buat sesuatu benda tu dia akan analyze dulu apa consequences dia semua. Mereka ni jenis yang banyak berfikir kebiasaannya. Mereka ni akan pastikan yang mereka buat perkara yang betul. Tak macam sanguine yang sentiasa cuai dalam urusan mereka. Mereka yang melancholy ni memang seorang yang bagus dengan nombor. Sebab diorang ni memang jenis yang teratur dan analitikal, tak dinafikan la mereka boleh jadi seorang yang perfectionist. Setiap sesuatu benda yang nak dibuat tu mesti perfect dan mengikut perancangan asal. Kalau macam Sanguine, kau boleh sahaja nak skip procedure apa pun as long as dia punya outcome siap. Tapi orang yang melancholy ni dia sangat rigid dan kau kena ikut juga step yang dah dibuat dari awal tu. Basically, orang Melancholy ni memang seorang yang sangat berdisplin.

Introvert

Bagi aku, orang yang jenis melancholy ni paling senang kau nak detect. Satu, sebab diorang memang tak suka bersosial. Mereka ni lebih gemar untuk bersendirian dan akan tunggu orang yang approach dia. Sebab macam yang aku cakap tadi, diorang ni memang rajin berfikir. Duduk sorang-sorang pun boleh berfikir macam-macam. Personaliti dia bukan macam Sanguine yang "gila-gila" di public, tapi orang melancholy ni lebih "reserved" dan dia tak suka attention dari orang ramai. Dia banyak diam tetapi at the same time banyak berfikir. Melancholy ni bagus juga sebab dia creative and cara dia atasi masalah pun berbeza. Kerjaya yang sesuai untuk orang melancholy ni ialah accountant, ataupun dalam bidang administration. Sebab kalau diorang yang menjadi admin, mesti semua kerja-kerja lebih teratur dan ada pendokumentasian yang baik.
UJIAN PERSONALITI DIRI
Kalau aku nak explain pasal personaliti tu sebenarnya panjang lagi, sampai esok tak habis haha. So, dekat sini aku nak share cara nak ambil ujian personaliti diri ni. Banyak sebenarnya websites yang boleh kau guna untuk buat personality test ni. Kau taip sahaja personality test dekat google memang banyak tapi tak tahu la sama ada valid ataupun tidak. Tapi pada pandangan aku, website yang kawan aku recommend ni memang setakat ni accurate. Aku dah ambil banyak kali and result aku still sama, so reliable lah kan?

Ujian Personaliti Diri
(click gambar untuk ke website tersebut)

Ujian Personaliti Diri : Sanguine

Okay aku punya personaliti yang dominan ialah Sanguine dan Phlegmatic. Aku dah buat banyak kali memang ini lah keputusan dia. For your information, kita punya personaliti ni boleh berubah-ubah mengikut keadaan dan tempat. So, kadang-kadang memang peratus dia berbeza-beza cuma yang dominan tu still sama dari dulu. Sanguine-Phleg. Dalam keputusan ni yang pertama dan yang kedua tertinggi tu yang decide kau punya personaliti macam mana. Nanti bila kau baca explanation kedua-dua personaliti tu kau akan boleh relate dengan diri kau sendiri. Setakat ni aku rasa memang 90% betul pasal aku. 

Ujian Personaliti Diri

Kalau yang atas ni aku jawab dekat website INI. Tapi still personaliti aku tak lari jauh either Sanguine and Phlegmatic sahaja. Bagi aku test ni sangat berkesan dan reliable untuk kau kenal diri kau dan orang sekeliling kau. Kalau nak kenal dengan orang yang baru, kau bagi test ni dekat dia dahulu untuk kau tahu dia punya personaliti macam mana and betul tak expectation kau dekat dia. Aku boleh baca dah perangai orang sikit-sikit hahaha.

Harap artikel ini membantu anda untuk mengenali diri anda dan mohon pergi ke website INI untuk mengambil ujian personaliti kalau anda rajin dan boleh komen di bawah apa personaliti anda :)

112 comments :

  1. ciktie nak try dulu la ya.. nak tengok mana yang kena

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa try dulu ciktie nanti bagitahu saya yang mana haha.

      Delete
  2. Tried it and the result is we can't work together.. hahaha..

    ReplyDelete
  3. I'm phlegmatic! I thought I would be more of a melanchonly tho

    ReplyDelete
    Replies
    1. What is your 2nd highest temperament? melancholy and phleg both are introverts though haha.

      Delete
  4. Nak try juga nanti... :-) Tq infonya Syed...

    ReplyDelete
  5. Kak ana dah jawab. Seperti yang di jangka. Tapi kak ana lebih kepada low profile 😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak yang mana satu ni? Sanguine ke? hahaha ok tahu dah.

      Delete
    2. Haha. Betul lah tu. Almost 90% serupa 😅

      Delete
  6. macam semua ada.
    Tapi tak taulah berat ke mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha sebab tu kena cuba jawab quiz tu dulu haha.

      Delete
  7. i'm Melancholy , hurmm mana tahu nie i kerja sebagai admin hakhakhakhak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh haha ni kira macam pekerjaan memang sesuai dengan personaliti ni.

      Delete
  8. Diri kita dipengaruhi perwatakan kita apa saja sifatnya

    ReplyDelete
  9. Ini je the inly personlity test yg saya percaya. Selalu buat dpt sanguine and second choleric. Sgt unstable kan? Tp td buat dah jd first phlegmatic and second sanguine. How????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah. Sanguine and choleric sangat contradict to each other tapi ada ja sebenarnya. my friend yang perkenalkan saya dekat benda ni pun dia Sanguine-choleric juga. Kalau macam tu cuba buat sekali lagi, sama tak keputusan dia.

      Delete
  10. rasa macam the first one, tapi jenis yang pendam.. okey ! nak kena try jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sanguine-melancholy or sanguine-phleg kot. haha boleh jadi la. cuba la jawab nanti.

      Delete
  11. 76% melancholy...50% choleric.. mmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah markah tersebut menepati personaliti anda? haha.

      Delete
  12. Hahaha.. Melancholy.. cam muskil je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi saya tengok akak macam rajin membaca. so mungkin betul tu haha. orang yang rajin membaca. Kreatif (tulis sajak, cerita etc.) kebanyakannya semua melancholy.

      Delete
    2. Ala Syed.. Kreatif apanya.. hehehe..
      Setakat suka membaca je.. Kalau ikutkan, akak nie ada personality yang unpredictable tau.. Tadi try buat satu lagi ujian personality.. Dia nya result Sanguine.. Hehehe

      Delete
    3. hahahaha yeke kak. ala akak silap jawab ke apa ni.

      Delete
  13. my phlegmatic and choleric score are identical so you can say that my temperament is choleric-phlegmatic blend.

    I'm not short tempered, rarely get angry but I'm harsh with my words. I believe in tough love lol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. that's seriously a perfect description of choleric. They are harsh with words. I couldn't really remember who's the perfect partner for choleric. Should do a thorough research later.

      Delete
  14. Sanguine: 70%
    Phlegmatic: 56%

    Aik? Haha. Confuse nak analyze result nih. Melancholik tinggi jugak tapi, 50%. Kira macam tiga2 tu tinggi kecuali Choleric je yg sikit. Hmmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau keputusan macamni seimbang lah. Cuma Phleg & Melancholy tu introvert. Sanguine sahaja extrovert. Mungkin fatihah ni jenis yang extrovert kalau dah kenal and selesa dengan orang tertentu. Ni antara jenis yang rare juga ni kalau ikut result hehe.

      Delete
  15. Aduhhh Syed....mlm mlm nak kena buat test tu yg malas tu hihi...
    Hakak akui hakak bukan jenis yg analytical. Sedikit peramah tapi tak delah adventurers.
    Tingkah laku hakak boleh berubah mengikut keadaan gitu...


    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ala kak. takpa kalau malas boleh sambung esok kak hahaha. memang berubah-berubah mengikut keadaan benda ni kak tapi ada yang dominan dia nak siasat hehehe.

      Delete
  16. Tadi baru je try.hehehhe
    saya melancholy. thanks for sharing this..~ :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh melancholy eh mesti perfectionist ni.
      You're welcome rocky :)

      Delete
  17. Replies
    1. Tak susah pun cuma vocab yang dia guna tu macam kena buka kamus psychology dulu hahaha.

      Delete
  18. Thank you for sharing this! I'm a Phlegmatic haha. Kemain banyak soalan dia XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. My pleasure hahahaha thanks sudi jawab test ni. memang banyak pun and tahniah sebab dapat jawab semua soalan.

      Delete
  19. Hurmmmm . Aku xde personaliti. Malas la nak baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahah wei balas dendam ke.

      Delete
    2. hahaha aku x pernah lagi baca personaliti dengan kaedah gini.. agak susah sikit lahh.. slalu aku ikut rahsia bulan kelahiran je

      Delete
    3. Cuba la dulu jawab kuiz tu kalau free hahahaha best la benda ni.

      Delete
  20. Phlegmatic! Hahahaha... Tahan maki punya olang >.<

    (Jenuh guna kamus jawab quiz, maklumlah English is not my forte, cewahh)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha yang 2nd highest apa mai? ooo phleg rupanya. second highest bukan sanguine ke? sebab nampak macam sanguine sikit haha. Ala, orang buat ni saja guna vocab level apa tah. Memang kena rujuk kamus hahaha.

      Delete
    2. Ehhhh camna tahu ni, phlegmatic > sanguine > melancholy > choleric .

      Hahaha...

      Delete
    3. hahahahah sebab dah dapat agak dah. psychonya rasa.

      Delete
  21. Melancholy ~ hahaha. Banyak soalannya :D

    Terima kasih Syed sharing this :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe banyak kan? tahniah berjaya jawab semua.
      Sama-sama :)

      Delete
  22. rasanya mama jenis extrovert heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi extrovert ada dua. Sanguine dengan Choleric. haha kena ambil test kalau nak tahu yg mana.

      Delete
  23. oklah yui jns yg byk ckp.hahah
    tp org kali pertama tgk yui msti igt yui smbong..hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke yui. Yui dah try buat test ni ke belum? haha.
      Mungkin muka yui garang kot hehe.

      Delete
  24. SANGUINE
    Itulah personaliti sis julia...bila baca detail tu mmg kena sangat dgn batang hidung...part positive dan negatif personaliti ni pun betul...lega baca...now sampai bila2 ingat my personality...jgn terkejut...saya mmg x suka duduk dalam kelompok senyap...terutama org baru...saya suka tegur dan salam kenal dulu...supaya julia tak pelik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah kak, Sanguine memang jenis yang tak boleh duduk diam haha. Berapa % sanguine akak ni? mesti tinggi punya ni saya rasa. Saya pula jenis boleh ja duduk dalam kelompok senyap, sebab saya campuran phlegmatic. Tapi still saya akan banyak cakap juga bila dengan diorang hehe.

      Delete
  25. Phlegmatic . Hahaha . Best gak layan personality test ni . HUhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phlegmatic eh? haha berapa peratus? and yang 2nd highest tu apa?

      Delete
    2. 86% . Hahaha . Secong highest Melancholy 34% , pastu Sanguine 31% , lastly Choleric 22% . Kali kedua buat lari sesikit je . Hahahaha

      Delete
    3. haha okay la tu. Introvert yang dominan, kira memang jenis pendiam ke macam mana ni haha.

      Delete
  26. e'in dah buat dah test nie.. and the result is! Melancholy 86%.. haha!

    Phlegmatic 66%

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tingginya melancholy.
      wahhh ramai blogger melancholy laaa.

      Delete
  27. Dulu selalu kena paksa buat ujian macam ni dengan cikgu atau lect kauselor je.Hhehee dah lama jugak tak checking diri ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah kalau yang cikgu kaunseling tu kena isi borang banyak2 tu. yang tu paling malas. siap kena kira sendiri lagi haha. tapi yang ni dia dah kirakan. cuba la.

      Delete
  28. Nampaknya MELANCHOLY mendominasi! Tapi tak berkawan baik dengan numbers and calculations. Hahahahahaha.. PHLEGMATIC comes second, mungkin sebab suka sangat pendam sendiri. Then only SANGUINE, yang ni surely sebab talkative tapi becok dengan orang yang dah kenal rapat je. Last, CHOLERIC. Waahhhh... Bagus-bagus. Thanks to you, berjaya cungkil personaliti diri in details sebab kadang-kadang rasa macam tak berpersonaliti menarik pun ada. Hahahahahaha... 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak berkawan baik dengan numbers, mungkin seorang yang tersusun and kreatif. fairuz kan suka buat sajak semua tu kan. haaa tu sebagai salah satu contoh la haha. haaaa semua ada reason kan kita boleh kaitkan sendiri hihihi. choleric bawah sekali ni mesti jenis ikut orang ja tak suka jadi leader kan. Setiap personaliti tu menarik dan unik la.

      Delete
    2. Yessss... I think so! Bukan sajak lah, puisi. Eh, ke sama. Hahahaha... Hmm, tu lah dia. Jarang sekali jadi leader sebab kurang keyakinan diri kot! Selalu rasa orang lain lebih layak, lagi capable jadi leader. Hehe

      Delete
    3. hahaha sajak tu a part of puisi kan. eh tah la hahaha. Haaaa dah agak dah hehehe. so kira valid la result tu hehe.

      Delete
  29. Dah macam cikgu kaunseling ni. Hahah! Nak buat lah ujian tu nanti 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha aah kan tapi best la jujian ni cuba la nanti bila free.

      Delete
  30. Dah buat dah test ni actually masa memula orientasi kerja. Dah almost 11 years kot buat. Masa tuh bukan sanguine. More to introvert. Ni tadi baru buat..tetiba ahkak ko bertukar jadi sanguine.! HAHAHA...dah kenapa yer? mungkin bak kata Syed lah..personaliti kita berubah dengan adanya faktor lain. Contoh, bila dah mula bekerja...u have to mix- up and mingle around. Then, dah kawen ada anak...fokus juga berubah sebab nak jadi contoh kepada anak-anak. Gitu kot eh? Heheh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha betul kak. personaliti kita memang berubah-ubah ikut keadaan sekeliling kita. haaaa betul lah contoh yang akak dah bagi tu. Tepat sekali. Bila kita banyak jumpa orang and bergaul lama-lama kita akan jadi lebih selesa dgn perbawakan kita.

      Delete
  31. dah tau sebenarnya tapi nanti nak buat test balik..kot2 dah bertukar hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaaa buatlah kak mana tahu bertukar jadi lain pula hehehe.

      Delete
  32. saya adalah gabungan phlegmatic dan melancholy. boleh ke mcm tu? hahahaha! tp sy selalu konfius either sy introvert ataupun ambivert. kalau extrovert tu mmg tak lah huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhh boleh ja macamtu. sebab phleg and melancholy dedua introvert. Mungkin introvert kot awak ni. cuma kadang2 sanguine dalam diri tu dia terkeluar sikit sebab tu jadi extrovert kadang2 hehe.

      Delete
  33. Menarik ni Syed. Macam penah buat dulu. tp lama dah. heh, nak try buat balik tgk dapat apa.

    ReplyDelete
  34. aril 76% . melancholy mendahului yeah !

    ReplyDelete
  35. tak tahu mana 1, kadang2 cakap bnyk, kadang pendiam, kadang2 hiper aktif, kadang2 murung. emmm tah la mana 1, keliru dengan diri sendiri hahhah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa sebab tu kena ambil test ni hahaha nanti tau la mana satu yang dominan senang nak adjust diri kita.

      Delete
  36. nak try juga nanti, tapi macam no 2 tu. phlegmatic 😄

    ReplyDelete
  37. phlegmatic... tp x semua yg tepat dgn sy hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeke, maybe ada campur dengan personaliti lain sekali.

      Delete
  38. kalau begitu saya juga nak ambik ujian personaliti

    ReplyDelete
  39. Akak ni, namoak gayanya sanguine lah dik. Kikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaa mungkin juga kak. try la dulu jawab hehe.

      Delete
  40. Replies
    1. haaaaa dah try nanti bagitahu la resultnya hehe

      Delete
  41. Dah pernah buat dalam salah satu training anjuran company, Mrs. A jenis Phlegmatic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh phleg rupanya hehehe. memang ramai yang cakap company dah buat. bagus juga kan bila company yang buat sebab dapat tahu macam mana attitude pekerja mereka hehe.

      Delete
  42. Bagusnya entry ni... saya ni jenis introvert... personaliti sy memang banyak sgt persamaan dengan jenis phlegmatic tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe thanks kak. ohhhh yeke, kalau macamtu bila buat test ni mungkin result dia sama agaknya.

      Delete
  43. Nice sharing... nnt nak test juga la... Nk kenali diri sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks, betul tu nanti boleh la cuba kalau free, dapat tahu pasal diri kita best juga.

      Delete
  44. Saya 70% choleric. 56% melancholy. Rasanya betul dah hehe thanks for this entry

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh choleric-melancholy. rare juga ni hehe. You're welcome tahniah sebab berjaya ambil test ni hehe.

      Delete
    2. Personality test mmg best. Dah macam2 test buat sebab nak kenal diri sendiri hehe

      Delete
    3. Kannn. Suka tengok result dia sebab nak tengok betul atau tak hehe.

      Delete
  45. Saya dah buat baru ni dan jwpnnya lebih memihak kpd melancholy. Hahaa

    ReplyDelete
  46. I thought I'm gonna get melancholy but turns out I got choleric. Thank you for this entry. I had fun reading and trying it out. 😊 (I am this close to get melancholy btw 😎)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha cho-mel is quite a good combination of a personality though. Introvert + extrovert. Congrats!

      Delete
  47. My personality type is stupido

    ReplyDelete
  48. i am a choleric and saguine person when i do the it come that cholerin first than saguine . iam a happy go lucky but serious sometimes so i think thaht why

    ReplyDelete
  49. Lepas buad test tu sye punyer result 74% Melancholy..kedua tertinggi plak Phlegmatic 27% Pastu chloric 20% and lastly Saguine 14% ..Sye jenis bile dengan close friend or Family perangai jadi macam Saguine tapi bile dengan strangers dekat public terus jadi introvert and tunggu orang approach dulu 😂

    ReplyDelete